Az állatok védelmét lehet tanítani a játékon keresztül is

Az jó, ha a szülők, gyermekek számára lehetőséget biztosítanak az élő állatokkal való kapcsolatra. Ellentétben a felnőttekkel, akik hajlamosak arra, hogy az állatokat csak aszerint tudják értékelni, hogy, mire lehet őket használni (étel, bőr, gyapjú), vagy hogyan tudnak szolgálni minket, a gyerekek inkább az állatok értékét csak aszerint veszik, hogy léteznek. Elismerik az állatok belső értékét, hogy egyszerűen azért, mert élőlények, fontosak.

A gyerekek a háziállatokkal, az állatkertben élő különböző fajokkal, az osztályteremben bemutatott háziállatokkal és még a szomszédos macskával is kiépíthetnek kapcsolatot. Ezek a teremtmények az egész életre kiterjedő szeretetet idéznek elő a kis gyermekeknél, de a vadon élő állatokkal való találkozások is rendkívül különleges élmények lehetnek. Amikor a gyerekeknek lehetőségük van meglátni a vadvilágot, egy teljesen új csodálatos világ nyílik meg előttük. És az állatnak nem kell nagynak vagy egzotikusnak lennie: még a teljesen hétköznapi vadon élő lények, mint a kacsa, a mókus és a háztáji madarak is izgalmat fognak adni a gyerekeknek. A vadon élő állatok természetbeni megismerése a gyermek kedves emlékévé válhat. A vadon élő állatoknak olyan tulajdonságai vannak, amelyek titokzatosak és izgalmasak a gyermekek számára. Otthonuk eltér a miénktől, és az állatok gyakran maguk építik ezeket, ami pluszban érdekes. A vadon élő állatoknak meg kell szerezniük saját ételüket, és „furcsa dolgokat” fogyasztanak, mint a rovarokat és a férgeket, vagy pedig nagyobb állatokra is vadászhatnak, mint rágcsálókra. Speciális képességekkel is rendelkeznek, mint például a repülés, ásás és mászás (melyekről a gyerekek is gyakran fantáziálnak). De azt fontos leszögezni, hogy az állatok maguk választják, mikor és hol kerülnek kapcsolatba a gyerekekkel, nem pedig fordítva.

Amikor a gyerekek szabadban tartózkodnak, és egy állatot látnak, mint például a fenti példában szereplő kacsákat vagy mókusokat, vagy amikor belépnek egy állat területére, szerencsésnek érzik magukat. Mintha egy különleges világba hívták volna meg őket. A gyermek természetbe vivése, ami lehet egy erdő vagy akár csak egy park is, ahol lehetőség nyílik a vadvilág megfigyelésére vagy akár állatokkal való találkozásra, segíthet a gyerekek számára, hogy kifejlesszék az állatokra vonatkozó veleszületett szeretetüket. Mik lehetnek még a további előnyök: a kutatások azt mutatják, hogy az állatok iránti szeretetüket a gyermekek hajlamosak általánosítani, és más élőlényekre, például a növényekre és a természetre is kiterjeszteni. A kutatások azt is mutatják, hogy amikor a gyerekeket arra ösztönzik, hogy gondoskodjanak az állatokról, hajlamosak érzékenyebbek lenni mások felé is, és gondoskodni más emberekről is. Tehát ha a szülő támogatja a gyermekek szeretetét az állatok iránt, az segít a más jellegű kapcsolatok kiépítésében.

Sok pedagógus aggódik amiatt, hogy a gyerekek kiabálnak, üldözik az állatokat vagy akár megpróbálják felvenni őket. Ez normális, része annak, ahogy a gyerekek hogyan tanulnak velük játszani és felfedezni a sérülékenységüket. Az igazság az, hogy a gyerekek hamar megtanulják ezeket a dolgokat. Amikor látják a viselkedésüknek az állatokra gyakorolt ​​hatását, a gyerekek megismerik saját képességeiket és a hatásukat másokra. Például ha a gyerek üldözi a kacsákat, a gyerekek megtudja, hogy ha így viselkedik, a kacsák elrepülnek.

A gyermekek támogatása az állatok iránti növekvő szeretetükben mélyebb érzelmekhez vezethet a kisgyermekeknél, pozitívabb osztálytermi kapcsolatokhoz és a társadalmi-érzelmi fejlődésben segíthet. Ahogy a gyerekek együtt élnek az állatokkal, megtanulják a különbségeket köztük és a hasonlóságokat, a szükségleteiket (például olyanokat, mint az élelem, a menedék, a víz és a tér), és az együttérzés és az empátia növekedhet és mélyülhet bennük.

A korai ápolási és oktatási lehetőségek a vadon élő állatokkal kapcsolatos kíváncsiság megteremtésének elsődleges lehetőségei.  Akár ezeket az ötleteket is kipróbálhatod a gyerekeidnél: állíts be egy madár etetőt az ablakba vagy egy másik helyre, ahol a gyerekek megtekinthetik a madarakat. Menj ki a természetbe velük, amilyen gyakran csak tudsz. Amint már említettem, egy mókus vagy akár a hangyák csapata a járdán is izgalmas és különleges lehet egy gyereknek. Ha a vadon élő állatokkal találkozik, engedd meg, hogy a gyerekek megfigyeljék és megoszthassák felfedezéseiket. Ösztönözd a kérdéseket és a beszélgetéseket. Ösztönözd (de ne erőltesd) a csendes megfigyelést. A legtöbb állat, amivel a gyerek valószínűleg találkozik (mókusok, rovarok, madarak), hozzászoknak az emberekhez, ezért többnyire nem fognak túl félni a zajos, izgatott gyerekektől. Ha a gyermekek kitörései megrémítik az állatokat, akár ezt arra is fel lehet használni, hogy tudományos megfigyelést tudjanak tenni a zajnak az állatokra gyakorolt ​​hatásáról. Mint tudod, a fiatal gyerekek számára nehéz, hogy csendben maradjanak, amikor izgatottak és meglepődtek. Nézzék meg és hallgassák az állatok reakcióit minden alkalommal, amikor szabadban vannak. Láthatják az állatok nyomait, fészkét vagy más jeleit. Lehet hallani a hideg téli reggeleken az éneklő madarakat. Engedd meg, hogy a gyerekek megtegyék a saját észrevételeiket, és  rámutassanak a vadvilág mindenhol megtalálható „nyomaira”.Ösztönöd a gyermekeket arra, hogy gondolkodjanak arról, hogy mi az, hogy kacsa (vagy mókus, vagy akármilyen más állat). Ez a típusú oktatás nem csak a szókincset és a nyelvi készségeket fejleszti ki, hanem segíti a gyerekeket az empatikus gondolkodás és szokások kialakításában.

Ha van az otthonodban valamilyen kisállat, ösztönözd a gyermekeket, hogy vegyenek részt az állat gondozásában. A táplálás, a vízváltás és az állat ketrecének vagy tartályának tisztítása fontos módja lehet annak, hogy a kisgyermekek felelősséget vállaljanak egy élő, sérülékeny teremtmény gondozásáért, és magukban és képességeikben is bizalmat fejlesszenek. Mellesleg pedig a gyermekeket arra is meg kell tanítani, hogy kezet kell mosni mindig az állatok vagy az állatápolási cikkek kezelése után. Ezek jó lehetőségek, hogy többet tudjanak meg az állatokról, felkeltsék a kíváncsiságot, és a gyerekek veleszületett érzéseit a szeretet és a vadon élő teremtmények iránti gondoskodás irányában.

De nem csak az élő állatokkal való ismerkedés lehet egy eszköz arra, hogy a gyerekek megszeressék és megismerjék az állatokat. Az is lényeges, hogy a szülő ezen kívül milyen játékokkal és könyvekkel veszi őt körül. Például a jó mesekönyveket nem csak élvezi a gyerek, mert érdekes a története, hanem az állatokról is lehet benne mindenféle információ. Emellett játékok is vannak, amik állatokat is szerepeltetnek, és ha megszeretik a gyerekek ezeket a szereplőket, akkor majd a valódi állat fajok iránt is fognak érdeklődni.

Ez történt a saját gyerekeimmel is nagyon megszerették a Peppa malac mesét, és ezután már jobban érdeklődtek a háztáji állatok iránt, például a tehenek és a malacok iránt. Ennek meg persze örültem, mert nehéz felkelteni egy gyerek érdeklődését hasznos dolgok iránt, amik a javára válnak. Éppen ezért, amikor a gyerekeim Peppa malacos játékokat szerettek volna, én nem is gondolkoztam a dolgon, hanem elkezdtem keresni, hol találhatok ilyeneket. Annak ellenére, hogy ez egy népszerű mese, nem volt olyan könnyű a dolgom. De szerencsére ekkor rátaláltam a jatekwebshop.eu oldalra, ahol nagy választék van peppás játékokból. Nem csak figurák meg plüssök vannak vele, hanem hátizsák, játék szett, zenélő játékok, készségfejlesztő játékok. És nem csak a választék nagy, hanem mivel ez egy webshop, még egy boltba sem kell bemenned, hanem a játékbolt fogja házhoz hozni, amit megrendelsz. Én más rendeltem tőlük korábban is, és gyorsan kihozták az ajándékot, amit a gyerekeknek választottam. És a peppa malac játékok is hasonlóan egyszerűen megszerezhetők. Ha olyan játékokat veszünk a gyerekeinknek, amikkel megszeretettjük velük az állatokat, az nem egy újabb fölösleges kacat lesz a szobájukban, hanem valami hasznos, ami által taníthatunk is nekik valamit.